Rohkeus vei Nanan unelmakauppiaaksi

- Premium: Tarina
Tapaan Nana Hyryn Hangon Bulevardilla sijaitsevassa Hima & Huvilan toimistossa. Tila ei tunnu, eikä näytä perinteiseltä kiinteistönvälitystoimistolta; ovelta kurkkaakin tiuhaan matkailijoita, joita tilan ulkoasu ja moderni sisustus houkuttelee peremmälle. Tämä onkin tiivistetysti tämän yrittäjänaisen ydin: erilainen, inspiroiva ja uskaltava.
Yhteistyössä Villa Hima & Huvila
Nana on yrittäjä sydämeltään ja sielultaan, ja hän on nyt ehtinyt asunut Hangossa kahdeksan vuotta. Näiden vuosien aikana hänellä on ollut toimintaa monessakin eri osoitteessa ja työn kuva ja painotus on vaihdellut; sisustusliikkeestä kiinteistövälitykseen ja oman viestintätoimiston pyörittämiseen. Nana on myös monille tuttu paikallisen yrittäjäyhdistyksen puheenjohtajuuden kautta.
- Kiinteistönvälitystoimisto Hima & Huvila on minun päätyöni. Se vie 99% minun työajastani. Monille hankolaisille tuttu sisustusliike Villa Hima on selkeästi sivutyö, vaikka yritykset kylläkin tukevat toisiaan, Nana toteaa.
Intohimo sisustukseen on kulkenut Nanan seurana läpi elämän. Tiedäthän, nuo asiat, jotka tiedostamatta seuraavat sinua, ja joihin törmäät kerta toisensa jälkeen. Nanan osalta tämä tarkoitti oman kiinteistövälitystoimiston perustamista hänen toimittua alalla alle vuoden. Tämä jotta hänen olisi mahdollista tehdä asiat omalla tavallaan, eikä niin kuin alan isot toimijat. Monen mielestä ehkä uskaliasta, mutta ei Nanan.
- Ihastuin kiinteistövälitystyöhön, mutta halusin tehdä sitä omalla tavallani. Kävin tutustumassa eri kiinteistövälitysketjuihin, ja minulle tuli vahva tunne siitä, että minulla on enemmän annettavaa niille, kuin ketjuilla oli annettavaa minulle. Päätin, että hitto, nyt teen tämän, vaikka monet sanoivat, että älä nyt ole hullu! Mutta jos asiat ovat liian helppoja, tylsistyn, Nana hymyilee.
Hima & Huvila on lyhyessä ajassa vakiinnuttanut itsensä eturivin toimijana Hangon kiinteistömarkkinoilla. Toimisto on esimerkki siitä, miten asioita voi tehdä houkuttelevasti ja myyvästi, usein myös kohteet ovat visualisesti houkuttelevasti esitelty ja stailattuja. Nana puhuukin unelmien myymisestä. Mutta unelmista enemmän hieman myöhemmin…
- Minut tunnetaan ehkä juuri tästä minun sisustuksellisesta otteestani. Ja yksityisenä toimijana voin tehdä asioita hieman eri tavalla kuin muut. Saan rohkeasti kokeilla ja räätälöidä eri juttuja.
- Koen, että minulla on paljon hyötyä viestintä- ja markkinointiosaamisestani, hoidan itse yritykseni markkinointia. Useissa yrityksissä vastaava osaaminen ostetaan yrityksen ulkopuolelta. Tämä osa vie aika paljon aikaa, mutta se on myös todella tärkeä osa työtäni. Monet asiat ovat minulla vain oman pääni sisällä, ei kirjoitetussa muodossa. Nyt pystyn reagoimaan nopeasti, ja ilman välikäsiä. Nopeus on valttia, myös tällä alalla.
Ja ne unelmat?
- Asuntokaupassa on kyse ihmisten kodeista, ja koti on aina iso tunneasia. Koen itse suurimman onnistumisen tunteen silloin, kun asiakkaat voivat toteuttaa unelmansa kodista Hangossa. Käytänkin nimeä Unelmakauppias. Ja unelmat ovat todellakin toteutettavissa.
- Näen uudessa kohteessa usein jo mielessäni talon tulevan asukkaan, meillä on tälläkin hetkellä noin 100 asiakasta, jotka odottavat asunnon löytämistä Hangosta.
Nana toimii myös Hangon Yrittäjät ry:n puheenjohtajana, yhdistyksellä on noin 190 jäsentä. Tärkeimpänä asiana tässä roolissa hän kokee yhteiskunnallisen vaikuttamisen ja yrittäjyyden edellytysten parantamisen. Mutta myös inspiraation välittäminen on keskeistä.
- Olen helposti innostuva, iloinen ja inspiroiva. Inspiroimisesta on pakko sanoa, että on kiva katsoa, kun itse tekee jotakin ja muut sen jälkeen inspiroituvat ja heräävät tekemään asioita ehkä hieman uudella tavalla.
Parhaat vinkkisi uusille yrittäjille tai muille yrittäjille inspiraatioksi?
- Uusille yrittäjille sanoisin, että yrittäjyyden tekniseen puoleen löytyy apua, sitä on turha pelätä. Pitää olla rohkeutta tehdä; kaikki on sinusta itsestä kiinni, kuuntele muita ja usko itseesi, rohkeutta tarvitaan!
- Ja muille yrittäjille painottaisin Hangon erikoislaadun muistamista. Sitä voi ihan rauhassa hehkuttaa ja käyttää hyväkseen. Ja kaupan voi esimerkiksi siirtää päiväksi ulos puistoon, jos asiakkaatkin ovat siellä. Kesällä me kaikki palvelemme tänne tulevia vieraita. Jos tuotetta ei löytyisi itseltä, asiakkaan voi ohjata naapuriin, vaikka ei itse saisi siitä hyötyä juuri silloin.
TEXT: Ilse Klockars, Place2Go / BILDER: Peter Lundqvist